Мета: Ознайомити дітей із роллю українського
віночка в убранні дівчини, особливостями його виготовлення, розміщенням та
значенням квітів, особливостями стрічок у ньому, різновидами віночків.
Розвивати інтерес до маловідомих слів, стимулювати вживання прислів'їв і
приказок. Виховувати любов та пошану до фольклорних символів.
(Діти заходять до зали).
-Діти, погляньте, що це тут стоїть? Так, це
бабусина скриня, а чого це вона тут? Ану, скрине, відкривайся! Як багато тут
різних віночків! Бабуся приготувала нам цю скриню, щоб розповісти про віночок.
Сядьмо у рядочок,
Сплетемо віночок,
Квіточка до квіточки,
Як і ми ось діточки.
( Сідають в коло на
підлогу.)
-Віночок
у давнину носили лише дівчата. Віночок - не лише прикраса, а й оберіг, «знахар
душі», бо в нього є така чаклунська сила, що біль знімає, волосся береже. У
віночок вплітали багато квітів: ружі, калину, деревій, безсмертник, волошки,
нагідки. Найпочесніше місце
належало деревію. Ці маленькі дрібненькі квіточки здалеку нагадують одну квітку, в народі її називають деревієм.
Коли квіти відцвітають, то вітер розносить насіння далеко-далеко. Та де б не
проростала ця рослина, вона завжди цвіла. Тому і вплели до віночка цю квітку,
як символ нескореності.
- Діти,
може хтось із вас знає значення квітів, уплетених у віночок. (Троянда - це
краса; цвіт вишні - мамина любов; чорнобривці - пам'ять; калина - символ краси
дівчат, символ України. Віночки бувають різними. Я вам сьогодні розповім про
них.
-Погляньте, ось на цей
віночок із барвінку.
Хрещатий барвінок - зелена
земля,
Ця квітка блакитна - символ
життя.
А ось цей віночок із
ромашки і безсмертника.
Ромашка і безсмертник
Дають здоров'я людям
Із них відвари роблять
Щоб діток напувать
Ці квіти скрізь пізнаєш,
Вони ростуть повсюди
І нам допомагають
Всіх хворих лікувать.
- Віночок із квітів вишні і яблуні.
- А ці
рожеві вишневі й яблуневі квіти дівчата любили вплітали у віночок на весні.
- Вони ж бо знали, діти, що квіти ці чудові - це символ
материнської краси.
-А в скрині є ще вінок
терновий. Він завжди був символом
страждання.
Весільний вінок одягали лише один раз - на весілля. -Діти, погляньте на наш український віночок. У
ньому 12 квіточок. І кожна - лікар-оберіг. А які ви пам'ятаєте прислів'я про
віночок.
Діти: Гарний вінок - краса
дівчини.
- Хто вміє
віночок плести, той уміє життя любити.
- Віночок дівчата починали носити з трьох років. У
віночок вплітали три квіточки: чорнобривці, незабудки, ромашки. У 4 роки -
доплітали безсмертник. А для таких дівчаток, як ви, вплітали 6 квіточок - гроно
калини, барвінок, чорнобривці, нагідки, безсмертник, волошки. До віночка
прив'язували стрічки. І сором був тій дівчині, у якої вони були пов'язані
недбало. Ув'язували 10 стрічок. У центрі світло-коричнева - символ землі, далі
жовта - колосок у полі; зелена - життя; синя - вода; рожева - символ достатку;
жовтогаряча - усмішка сонця; біла - пам'ять. Усі стрічки повинні бути довшими
за косу, бо оберігають її.
Підсумок.
-От
сьогодні ми ознайомилися з віночками і стрічками. Давайте
подякуємо бабусі за її сюрприз.
Тема : «Український національний
вінок».
Мета :
Поглибити та розширити знання дітей про традиційний український вінок, звичаї,
пов'язані з ним; познайомити дітей з картиною К.О. Тутовського «Одягають
вінок». Закріпити вміння дітей малювати з використанням нетрадиційних
технологій (квіти - подушечками і листочки - фалангами пальців). Виховувати любов до України, інтерес до
традицій і зацікавленість ними, повагу до звичаїв українського народу, бажання
одягати і носити українські національні символи.
Обладнання: ляльки в українському національному одязі, вірші,
приказки, прислів’я, картина К.О. Тутовського «Одягають вінок»,
гуашеві фарби, обладнання для роботи за нетрадиційними технологіями.
Хід заняття
Стук у двері. З’являються
дві ляльки в українському вбранні. Вітаються. Катруся і Іванко пропонують дітям
розповісти про свій одяг.
Діти розповідають, у що ляльки одягненні,
називають предмети.
-
Молодці
діти. На нашій Катрусі святковий український національний одяг: вишивана
сорочка, барвиста спідничка, корсетка і фартушок. Бачите, як гарно він вишитий.
А що у Катрусі на шиї?
-
Якого
кольору намисто? Взута вона у червоні чобітки. Гарно, правда?
Це
маленька українка,
В неї
коси по коліна,
І
спідничка фалдованка,
І
сорочка вишиванка.
-А зараз розглянемо вбрання Іванка. Поглянемо,
у що він вдягнений. Так, і в нього вишивана сорочка.
Вишиваю
вишиванку
І для
братика Іванка.
Вся в
мережах вишиваночка -
Подарунок для Іваночка.
- А ще наш Івась одягнений у шаровари. Чим
підперезаний?
- Якого кольору?
- На голові в нього шапка, а у що він взутий?
Дуже
просять чоботята - чоботятка:
То ж заграймо весело
гопачок,
Хай танцює, стукає
каблучок.
(Звучить мелодія гопачка.
Вихователь запрошує дітей до танцю)
-
Як гарно
ми потанцювали, весело нам, тільки щось Катруся наша засумувала. Давайте ми
запитаємо, чому вона така сумна, мабуть у її вбранні чогось не вистачає. Як ви
гадаєте, чого? (Віночка).
-
А чи
знаєте ви, діти, що таке віночок? Віночок - квіти, листя, гілки, трави,
сплетені в коло, якими звичайно прикрашають голову. Про нього наш народ склав
такі приказки та прислів’я:
«Один цвіт не робить
вінка».
«Голе й босе, а голова у
вінку».
«У нього в
дворі - як у вінку».
-Кожна квітка у вінку мала свою символіку,
своє значення: червоні садові маки означають красу і
молодість; волошки - скромність і ніжність; квітучий барвінок - освідчення в
коханні. Зелені гілочки означають мудрість.
-
Прикрашали
вінок кольоровими стрічками, вплітали їх стільки, скільки років було дівчинці.
Гра «Завиваю
вінець». Завиваю вінець
(діти закручують коло). Розвиваю вінець (діти розкручують коло).
Бесіда-розглядання картини.
-
Давайте
розглянемо картину Костянтина Олександровича Тутовського «Одягають вінок». На
ній зображений такий момент: молода мати або-старша сестра прибирає квітами
малу дівчинку, одягнену в святкове намисто. Дівчинка відчула себе дорослою -
вона запишалася й засоромилася. За прибиранням з серйозною повагою спостерігає
хлопчик. Одягнені герої картини у простий селянський
одяг - дівчинка і мама у вишиті сорочки, спідниці плахти, коралі. Хлопчик - у
полотняну сорочку і штанці.
- Уся картина ніби залита сонячним світлом,
теплом, щедрою літньою блакиттю, це маленька розповідь про життя українців, які
любили свій рідний край, жили серед природи.
- А зараз ми з вами намалюємо свої
віночки у подарунок для Катрусі, щоб
вона не сумувала.
-
Складемо
ми наш віночок з квітів і листочків.
Далі діти
малюють віночки з квітів і листочків. За зразком вихователя, використовуючи
нетрадиційні технології у малюванні: квіточки малюють подушечками вказівного
пальця, листочки боком мізинчика правої руки.
Після закінчення дарують Катрусі свої віночки.
Гра «Віночок»
Я віночок сплету,
Я віночок несу.
А кому я цей віночок
На голівку одягну?
(Діти стоять спиною в коло, взявшись за руки,
йдуть по колу в протилежну сторону. В середині кола дитина з віночком)
Підсумок.
Тема: «Подорож по
чудовій країні- Україні»
Мета: закріпити з
дітьми назви диких тварин, які живуть в лісах України; згадати назви казок по
почутим епізодам; показати та назвати квіти та кольори на українському віночку;
впізнавати та правильно викладати український прапор. Вчити дітей уважно
слухати дорослого та однолітків. Приймати активну участь в занятті, проявляти
інтерес до всього нового.
Матеріали: атрибути лісу,
картинки з зображенням диких тварин, маска Ведмедя до рухливої гри, ілюстрації
до казок, український костюм, елементи українського прапора та зразок, Карта
України, квіти двох кольорів.
Хід
заняття:
-Добрий день, діти!
-А чи любите ви подорожувати?
Тож давайте зараз вирушимо у подорож на потязі. Ми будемо хором говорити
такі слова: - «Паровоз кричить ду-ду, я йду-йду-йду, а вагони стукотять. Вагони
кажуть так-так-так.»
-Давайте пригадаємо, як називається країна, в якій ми живемо
(Україна).
-Ось по цій країні ми будемо з вами подорожувати.
1. Перша зупинка «Лісова зупинка».
-Подивіться, де ми зупинилися? В лісі. Що росте в лісі? Які дерева? Хто
живе в лісі?
Загадки: (кожна загадка супроводжується показом картинок).
-Молодці, а ведмідь хоче з вами пограти.
-Ми знаємо таку гру «Хто це спить під дубком». (Граємо)
-Сідаємо в наш потяг і рушаємо далі.
- «Паровоз кричить ду-ду, я йду-йду-йду, а вагони стукотять. Вагони кажуть
так-так-так.»
2. Зупинка «У бабусі казкарки»
«Діти закрийте очі, зараз щось станеться.
-Хто це нас зустрічає? (Вихователь в українській хустинці).
-Це Бабуся-казкарка!
-Привітайтеся з нею.
-Ви любите казки? Знаєте їх?
Ось зараз я перевірю, як ви знаєте українські народні казки. (Читаю уривки
з казок, потім показую відповідну картинку).
1.
Півник і двоє мишенят.
2.
Рукавичка.
3.
Івасик-телесик.
-Сідаємо в потяг.
3. Зупинка. Головна.
Туп, туп, там і тут
По доріжці діти йдуть.
Не біжать, не спішать.
Тільки ніжки тупотять.
Хто тихесенько іде
Той ніколи не впаде!
-Подивіться діти, хто це нас зустрічає?
Це- дівчинка Наталочка. Давайте з нею привітаємось.
-Подивіться, як гарно вона вбралася.
-А що це в неї на голівці? Віночок.
-Давайте його розглянемо. Що є у віночка? (квіти). Дуже гарні квіточки. А
скільки їх: одна чи багато? (багато). А ще у віночка є стрічечки. Покажи мені
Аня, зелену стрічку (білу, жовту, червону).А давайте пограємо з віночком.
Я віночок сплету
Я віночок сплету
А кому я цей віночок
На голівоньку вдягну.
(Ходить по колу з віночком де зупиниться, одягає дівчинці вінок на голову,
а хлопчикові в руки).
-Подивіться і скажіть, що це таке? (Прапор України)
-Скажіть з яких двох кольорів складається прапор України?
Які це кольори? Де знаходяться? Що позначають? (Діти викладають прапор з
готових форм).
-А тепер давайте перейдемо далі. Що ми бачимо? (карту України).
-Давайте прикрасимо карту жовто-блакитними квіточками. (Прикрашаємо).
-Ось ми і закінчили нашу подорож. Сідаємо в потяг і рушаємо в дитячий
садок.
Підсумок.
Немає коментарів:
Дописати коментар